Nieuwe EU-regeling btw e-commerce

Heeft u een webwinkel en levert u aan klanten binnen de EU? Hou dan rekening met de gewijzigde regelgeving!


Vanaf 1 juli 2021 bent u verplicht de btw in rekening te brengen die in het land waar uw afnemer woont, geldt. Ook moet u in dat land de btw-aangifte doen. In theorie betekent dat, dat u zich moet registreren in ieder EU-land waar uw afnemers wonen.

Dat geldt zowel voor goederen die al in de EU zijn, als voor goederen die uw klant importeert van buiten de EU.


Voor zeer grote bedrijven geen probleem, maar voor MKB is dat nauwelijks te doen. Daarom hebben de gezamenlijke belastingdiensten een systeem in het leven geroepen waarmee u bij één loket uw aangifte kunt regelenen.


Met dit éénloketsysteem (One Stop Shop) handelt u in 1 periodieke melding de btw-aangifte en betalingen af voor leveringen in alle landen in de Europese Unie (EU). U kunt dit éénloketsysteem ook gebruiken voor de aangifte van btw over diensten die u levert aan particulieren in de EU. De registratie voor het éénloketsysteem is 1 april gestart.


Meer informatie

Lees meer over de nieuwe EU-regels btw e-commerce op belastingdienst.nl/e-commerce. Daar vindt u bijvoorbeeld ook een samenvattende factsheet over de nieuwe btw-regels.

13 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Tegemoetkoming Vaste Lasten (deels) terugbetalen?

Moet u ook, zoals veel ander ondernemers, de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) of een deel daarvan terugbetalen? Hiervoor zijn diverse mogelijkheden. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) be